הזן מספר רישוי
בית > מידע שימושי > בחירה נכונה של צמיג לרכב ושמירה נאותה על תקינותו

נהיגה ברכב חייבת להיות בטוחה הן עבור הנהג והן עבור הנוסעים. כולם רוצים להגיע בשלום ליעדם ודואגים זה לשלומו של זה. זו הסיבה שמי שיש בבעלותו רכב יודע שעליו לבדוק ולוודא כל הזמן שכל מערכות הרכב פועלות באופן תקין ומבין היטב את החשיבות של רכב תקין שפועל כמו שצריך. אין סדר עדיפות או העדפה לרכיב זה או אחר, שכן לכל חלקי הרכב יש חשיבות ותמיד צריך להיות עם האצבע על הדופק ולוודא שאין תקלה בשום חלק או מערכת של הרכב. 

מה תפקידם של הצמיגים בבטיחות הנסיעה? 
השמירה ההדוקה על תקינותו של הרכב כוללת גם את הצמיגים. כיום ישנם לא מעט סוגי צמיגים לרכב וחשוב מאד לדעת איך לבחור את הסוג שיהיה הכי נכון ומתאים לכל כלי רכב. גם לאחר ההתקנה (על ידי איש מקצוע מוסמך ומיומן, כמובן) לא הסתיימה העבודה וצריך לבדוק מדי פעם מה מצבו של הצמיג והאם אין צורך בהחלפתו מחדש. יש מקרים שבהם כדאי להגיע עם הרכב למוסך כדי שהצמיגים ייבדקו שם אך במקרים רבים מספיק מבט יסודי בעין האנושית של בעל הרכב. 

איך בוחרים צמיג? 
האורים והתומים בנושא זה הם ספר הרכב כפי שנכתב על ידי חברת היצרן. בספר זה ניתן למצוא את הנתונים הדרושים לצמיגים שמתאימים לכל רכב ורכב. נתונים אלה קשורים לתכונות ומאפיינים של הצמיג, כמו למשל: 
• מידת הצמיג – קוטר ורוחב. 
• המהירות שהצמיג אמור להתמודד איתה בנסיעה מהירה ובטוחה. 
• משקל הרכב שהצמיג אמור לשאת (כלומר העומס המותר). 
• המרחק הממוצע שהרכב נוסע (בבחינה לאורך פרק זמן ארוך). 
• מהירות הנסיעה הממוצעת שבעל הרכב נוסע ברוב המקרים. 
• תוואי הדרך הנפוץ ביותר בדרכים שבהם בעל הרכב נוסע – כבישים בינעירוניים מהירים, רחובות עירוניים, כבישי עפר ועוד. 

חשוב מאד לדעת שכאשר מגיעים עם הרכב אל בעל המקצוע לצורך החלפת צמיג – אין די בהחלפת צמיג אחד ויש צורך תמיד להחליף צמיג נוסף – או זה שמקביל במאוזן או זה במקביל במאונך. כך יהיה הרכב מאוזן לאחר ההחלפה וייווצרו תנאי נסיעה בטוחים ונכונים עבור יושבי הרכב. 

[תמונות המראות כיצד לזהות את מידת הצמיג ותאריך הצמיג]

איך שומרים על תקינותו של הצמיג? 
כאמור – אין די בהחלפה של הצמיג בלבד ויש חשיבות גבוהה לביצוע פעולות לווידוא שהצמיג נשאר תקין. כמובן שאף פעם אי אפשר לדעת איך ייראה הכביש שבו נוסעים ותמיד עלולים להיות גורמים מפריעים על הכביש שיפריעו לנסיעה ויפגעו בצמיג עצמו – אך עדיין חשוב מאד לדאוג לצמיג, להסתכל עליו מקרוב מדי פעם או אפילו לחוש עם היד האם אין חפצים שחדרו פנימה ועלולים לגרום לתקר. דבר נוסף וחשוב ביותר הוא מילוי אוויר מדי פעם. הדבר הטוב והנוח ביותר הוא למלא אוויר בצמיגים בכל פעם שממלאים דלק. בכל תחנת דלק יש עמדת מילוי אוויר כך שלא חייבים לזכור בדיוק מתי בוצע המילוי האחרון – ואפשר פשוט למלא ליתר ביטחון. 

איך יודעים שצריך להחליף את הצמיג? 
בעל הרכב עצמו, במידה ואין לו ידע במכונאות רכב – יידע שצריך להחליף צמיג רק בעת תקר בגלגל. במידה והצמיגים שחוקים, יבשים או בלויים – רק איש מקצוע יוכל לאבחן זאת ולהנחות בהתאם את בעל הרכב. ברוב המקרים בחינה מקרוב של מצב הצמיגים תתבצע בעת טיפול יסודי של הרכב או לקראת הכנתו למבחן הרישוי השנתי (טסט). דבר נוסף שבעל הרכב יכול לסייע בו הוא בדיקה יזומה של מצב הצמיגים במידה והוא חש שעבר זמן רב מאז החליף את הצמיגים הקיימים. 

מה עוד חשוב לדעת בנושא של שמירה על הצמיגים? 
חשוב מאד להשתדל לנהוג בצורה זהירה ונכונה ככל האפשר. נהיגה פרועה או מסוכנת עלולה להזיק לצמיגים ולגרום להם נזק בלתי הפיך. במידה וחשים שאין התאמה בין סיבובי ההגה לבין תנודות הגלגלים – כדאי לבצע טיפול של כיוון פרונט שבו גם נבדק מצב הצמיגים. כיוון זה מתבצע באופן אוטומטי לאחר כל החלפת צמיגים בחלק הקדמי של הרכב. חשוב לוודא לפני כל נסיעה שהצמיג הרזרבי מוכן לשימוש במקומו והוא תקין.

X
X
לצ'אט עם נציג
user icon
שלום,
x close button