הזן מספר רישוי
בית > מידע שימושי > החלפת שמן גיר - כל מה שצריך לדעת

המורכבות הרבה הקיימת בכל רכב מצריכה שימוש במספר שמנים, כשלצד השימוש בשמן מנוע ובלמים חשוב להכיר את הצורך גם בהחלפת שמן גיר. גם כאן, חשוב להכיר בעובדה כי קיימים מספר סוגים של שמני גיר שאותם יש להתאים לסוגי הרכב השונים. 

כמו חלקים אחרים ברכבים, גם הגיר עצמו מורכב ממספר רחב של חלקים מתכתיים היוצרים חיכוך מתמיד האחד עם השני ועל כן יש צורך בשימון מתמיד שלהם, זאת בכדי למנוע מצב של התחממות יתר של תיבת הגיר עד למצב שיצריך החלפה של בתיבת גיר חדשה. 

בכתבה שלפניכם נעמיק בנושא של החלפת שמן גיר לרכב, תוך התייחסות למספר רחב של פרמטרים שחשוב להכיר, הן כבעלי רכבים ולבטח עבור אנשי מקצוע ומוסכים האמונים על הטיפול ברכבים שלכם. 

מהו בעצם הגיר ברכב?

הגיר ברכב מהווה בעצם את תיבת ההילוכים שלו, כשלחלק זה תפקיד חשוב ומשמעותי בכל רכב. תפקידו של הגיר ברכב הוא בהעברת האנרגיה המופקת על ידי מנוע הרכב אל הגלגלים. אחד מהמרכיבים המרכזיים והמשמעותיים בכל גיר לרכב הוא גלגל השיניים שלו. 

כיום קיימת הבחנה בין שתי סוגים מרכזיים של גירים - גירים ידניים וגירים אוטומטיים. 

גיר ידני, מהווה בעצם תיבת הילוכים המצריכה ביצוע של העברת הילוכים באופן ידני על ידי הנהג עצמו. בכל פעם שישנו הצורך בהחלפת הילוך, מבצע הנהג עלייה או ירידה בהילוך, בהתאם לתנאי הדרך, תוך לחיצה במקביל על המצמד (קלאץ'). גיר ידני, לעומת זה האוטומטי, נחשב לגיר בעל מבנה פשוט יותר, בעל אמינות גבוהה ונוטה פחות להתקלקל. 

גיר אוטומטי, שכיום מאפיין חלק ניכר מהרכבים הפרטיים בישראל ובעולם, מאפשר מעבר בין הילוכים ללא כל פעילות יזומה של נהג הרכב ומכאן שברכב שכזה אין בעצם את דוושת המצמד. כאן, בעצם, נעשית החלפה בין הילוך להילוך בהתאם למהירות ומאמץ הרכב. עבור נהגים ונהגות רבים בישראל, קיימת העדפה ברורה לרכבים בעלי גיר אוטומטי, כשכיום ישנם רבים המעדיפים להוציא רישיון נהיגה המותיר להם לנהוג רק על רכבים אלו. 

מה מאפיין שמן גיר?

הבחנה הראשונה שנעשית בין שמני הגיר השונים נוגעת למקור השמן – האם מדובר בשמן גיר סינתטי או שמן גיר מינרלי, כשפרמטר נוסף וחשוב, בדומה לשמן מנוע, נוגע לרמת הצמיגות של שמן הגיר. 

שמן גיר מינרלי, המאופיין בעצם כשמן גיר ממקור טבעי, נחשב לשמן גיר זול יותר וכשמן בעל יכולת ספיגת חום נמוכה לעומת יכולותיו של שמן הגיר הסינתטי. מכאן, שברכבים המאופיינים בתיבות הילוכים המועדות להתחממות גבוהה, דוגמת רכבים ישנים או כאלו המעבירים משקלים רחבים, ההמלצה היא לעשות שימוש בשמן גיר סינתטי בלבד. 

שמן גיר סינתטי נחשב, אם כך, לשמן גיר איכותי יותר לעומת שמן הגיר המינרלי. ייחודו של שמן זה הוא ביכולת לשמור על רמות מאוזנות של טמפרטורות בתיבות ההילוכים, גם במקרים בהם הוא מתמודד עם עומסי חום כבדים. 

בכל הנוגע להתאמת צמיגות שמן הגיר לתיבת ההילוכים שלכם, חשוב עד מאוד להתאים את רמת צמיגות שמן הגיר על פי הוראות יצרן הרכב. במקרים בהם תותאם צמיגות שמן הגיר על פי הוראות היצרן, הדבר ישפיע לחיוב על פעילות תיבת ההילוכים ולזרימה איכותית של השמן בין חלקיו השונים. 

מתי יש צורך להחליף שמן גיר?

בניגוד להחלפת שמן מנוע כמעט בכל טיפול תקופתי או לחלופין לאחר גמיעת 15 אלף ק"מ, ההמלצה ברוב המקרים להחליף את שמן הגיר לאחר שהרכב גמע כ-80 אלף ק"מ. עם זאת, חשוב להבהיר כי את מסנן שמן הגיר יש להחליף בשלב מוקדם יותר (ברוב המקרים בכל 20 אלף ק"מ), כשלמסנן זה תפקיד מרכזי בסילוק פסולת מהמערכת ובמניעת סתימות. 

פרמטר נוסף להחלטה מתי להחליף שמן גיר, נסמך אף על החלפת שמן גיר לפי מספר רכב, כשמספר הרכב ונתונים נוספים הנוגעים לרכב מאפשרים למוסכים ואנשי מקצוע לקבל תמונה ברורה יותר מתי כדאי לתזמן את החלפת שמן הגיר, כשישנם מקרים בהם, לצד החלפת שמן הגיר, יתבצעו פעולות נוספות הנוגעות לתיבת ההילוכים. 

ברכבים בהם נעשה שימוש יומיומי ואינטנסיבי, דוגמת מוניות, אוטובוסים ומשאיות, ישנה המלצה להחליף את שמן הגיר בשלב מוקדם יותר. לצד זאת, על נהגים ונהגות להיות כמובן ערים למצבו של הגיר, לבטח במקרים והם מזהים ריח שרוף מהגיר, מה שמצריך הגעה מהירה למוסך וזאת בכדי למנוע מצב של נזק רחב יותר. 

אנו ב-solomycar מדגישים וממליצים להימנע מהחלפת שמן גיר לרכב באופן עצמאי ולפנות אך ורק למוסכים להם הידע והניסיון בהחלפת שמן גיר לסוג הרכב שלכם. נכון, כיום במרחב הדיגיטלי ניתן למצוא סרטונים ומידע רחב בנוגע להחלפת שמן גיר לרכב באופן עצמאי, אך חשוב להכיר כי מדובר במשימה מורכבת ועדינה, כשטעות קטנה אחת עלולה להוביל לנזק רחב לתיבת ההילוכים שלכם. 

החלפת שמן גיר אוטומטי

כפי שציינו קודם, לצד הצורך לבצע החלפת שמן גיר ברכבים בכל 80 אלף ק"מ, ישנם מקרים נוספים בהם חשוב להבין האם יש צורך להחליף שמן גיר. עבור נהגים ונהגות רבים, להם רכבים פרטיים, השאלה הרלוונטית יותר נוגעת להחלפת שמן גיר ברכב אוטומטי. 

במקרים רבים הנוגעים לרכבים אוטומטים, ניתן יהיה להבחין כי מפלס שמן הגיר בתיבת ההילוכים נמוך מידי, כשכאן הפתרון הוא בהוספת שמן גיר מבלי הצורך להחליפו בשמן גיר חדש. הוספת שמן גיר לרכב אוטומטי מצריכה מספר צעדים שחשוב להכיר וגם כאן ההמלצה היא לבצע את ההוספה במוסך ולא באופן עצמאי. 

נקודה חשובה, נוגעת להבדל בכל הנוגע לבדיקת שמן הגיר לעומת שמן מנוע. בדיקת שמן מנוע נעשית, כידוע, כאשר המנוע כבוי. בדיקת שמן הגיר, לעומת זאת, נעשית דווקא בעת הפעלת המנוע על גבי משטח ישר, מה שמצריך נקיטה של מספר כללי בטיחות. 

בבדיקה האם יש צורך להחליף את שמן הגיר ברכב אוטומטי, נבדוק ונבחן את צבע שמן הגיר. שמן הגיר האוטומטי מאופיין בצבע אדום שקוף. במידה והבדיקה מעלה כי צבע שמן הגיר השחיר, מהווה הדבר סימן מובהק לצורך להחליף שמן גיר אוטומטי לשמן חדש. 

ישנם מקרים בהם תגיעו למוסך כשהחלפת שמן גיר אוטומטי תעשה כחלק מטיפול רחב יותר - טיפול גיר מלא שיכלול את פירוק הקרטר (אגן השמן במנוע), התקנה של מסנן ואטם חדשים, ניקוי יסודי ורחב של הרכיבים ולבסוף – מילוי של שמן גיר אוטומטי חדש על פי הוראות היצרן. 

מבחר רחב של שמני גיר באתר שלנו

אנו ב- solomycar מאפשרים ללקוחותינו ליהנות ממגוון רחב של שמני גיר, זאת בכדי שיוכלו להתאים את שמן הגיר בעל המאפיינים הייחודיים לסוג הרכב שלהם. ביקור באתר שלנו מאפשר ללקוחותינו ליהנות משמן גיר סינתטי מלא, שמן גיר המיועד לרכבי "מרצדס", שמן גיר המיועד לרכבים יפנים ("הונדה", "סובארו", "טויוטה" ו"ניסן") ועוד. 

גם כאן, אנו ב-solomycar הקפדנו על בחירה בחברות בינלאומיות מובילות המתמחות בייצור של שמנים לרכב, ולצד שמני גיר של MOTUL הצרפתית, תוכלו ליהנות משמני גיר של חברות נוספות, דוגמת חברת האנרגיה הבינלאומית LUKOIL והמותג הגרמני המוביל febi Bilstein. 

 

אולי יעניין אתכם גם: חידוש פנסים לרכב | צמיגים לרכב | בולמי זעזועים | גגון לרכב מסחרי

X
X
לצ'אט עם נציג
user icon
שלום,
x close button